top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverTeam Hoooop

Statushouders burgeren in door brood te bakken in Doetinchem

DOETINCHEM - Bij Broodnodig in Doetinchem worden werk en inburgering gecombineerd. ‘Dit is een prachtige ontwikkeling op de markt.’

Dit artikel is verschenen in het AD. U kunt het gehele artikel vinden via deze link.


Als laaggelet­ter­de leer je niet zomaar even Nederlands te praten. Dat kost tijd

Ruim een half jaar geleden uitte Sherif Behnasi zijn zorgen: er waren helemaal geen Arabische bakkers in de Achterhoek. Behnasi wendde zich tot Arabische bakkers in het westen, maar hun brood was al droog voordat hij het binnen had. Dus dacht Behnasi, van huis uit kok en eigenaar van het bedrijf Juni Trans Nederland: ik ga de mensen in de Achterhoek zelf maar leren brood maken.

Broodnodig

Samen met participatiebedrijf Laborijn startte Behnasi afgelopen zomer de pilot Broodnodig. Werkzoekende statushouders uit de gemeenten Doetinchem, Oude IJsselstreek, Aalten, Montferland en Bronckhorst krijgen sindsdien de kans om bij Behnasi een soort bakkersopleiding te volgen. Al staat in het pand aan de Havenstraat in Doetinchem lang niet alles in het teken van brood bakken. 

,,De mensen kunnen hier ook lassen en heftruck rijden”, zegt Behnasi. ,,En al volgen ze er een inburgeringscursus naast, hier krijgen ze ook een cursus Nederlandse taal en cultuur. Voor ons is handen wassen heel vanzelfsprekend, maar sommigen moeten dat leren. Toen ik iemand een keer wees op het handen wassen, zei hij: ‘Maar ik ga niet naar de bakkerij, ik ga alleen maar wat eten’.” 


Laaggeletterd

Behnasi krijgt bij het brood bakken hulp van bakkers uit de buurt, terwijl Johan Bulten zich ontfermt over de statushouders. Vaak zijn die laaggeletterd. ,,Toen Nederland enorm veel immigranten opving, waren het vooral advocaten en tandartsen die zich hier vestigden. Nu zijn dat ook de nomaden, mensen die letterlijk in de woestijn leefden. Als je laaggeletterd bent, leer je niet zomaar even Nederlands te praten. Dat kost tijd.”

De grote vraag is: hebben Behnasi en de vrijwilligers inmiddels al statushouders tot Arabische bakkers opgeleid? Ja, is het antwoord. Maar die werken niet in de Achterhoek. Twee statushouders hebben na hun ‘opleiding’ in Doetinchem regulier werk gevonden in Hoorn en Rotterdam bij een Arabische bakkerij. Twee anderen zijn zelfstandig koerier geworden en bezorgen het brood dat in de Havenstraat gemaakt wordt in onder meer Kleef, Oldenzaal en Apeldoorn. Er zijn ook statushouders die na de bakkerstraining in een fabriek of in de horeca terecht zijn gekomen.  


📷 © Jan Ruland van den Brink


Tevreden

Laborijn is zo tevreden over de pilot dat die inmiddels is omgezet in een structurele samenwerking met Behnasi. ,,Dit project onderscheidt zich door het eigen netwerk van Sherif’’, zegt Joris-Jan Janssen, accountmanager van Laborijn en Werkgeversservicepunt Achterhoek. ,,Hij kent in de regio bijna iedereen vanuit de Arabische stichting AMO. Daarom durft hij mensen aan te spreken en nemen ze ook wat van hem aan.”

,,Met dit soort partners werken wij graag samen”, zegt manager Bart van den Berg van Laborijn. ,,Partners die werk en inburgering combineren. Een prachtige ontwikkeling op de markt.” Voor Behnasi blijft het vanzelfsprekend om statushouders te helpen. ,,Ik hoef echt geen rijke ondernemer te worden. Zolang mijn bedrijf maar kan blijven bestaan.”


Opstap

Voor Khalil Jan (23) was Broodnodig een mooie opstap. Hij bezorgde een tijd lang het brood dat bij de opleiding werd gemaakt en heeft inmiddels een reguliere werkgever. ,,Ik werk in het magazijn van Lesli in Lichtenvoorde. Toen ik moest solliciteren, heb ik Sherif nog gevraagd om advies. Hij heeft me altijd goed geholpen.”

Hoe anders was dat toen de in Doetinchem wonende Khalil als vluchteling in Nijmegen terechtkwam. ,,Daar was niemand om me te helpen. Mijn Nederlands bleef daardoor slecht. Ik ben blij dat ik nu in Doetinchem woon.” Zijn droom: ,,Vrachtwagenchauffeur worden.”


📷 Statushouders bij de heftruck van het bedrijf. © Jan Ruland van den Brink

4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page